The Midnight library

The Midnight Library - Matt Haig

RECENZIA OBSAHUJE MOŽNÉ SPOILERY

The Midnight Library ma zaujala hlavne svojim názvom. Akosi okamžite sa mi v hlave vybavila knižnica otvorená len o polnoci. Anotáciu som klasicky nečítala, preto som bola poriadne prekvapená čo v sebe kniha ukrýva.

Už po prvej vete sa mi chcelo plakať. Akože fakt môže kniha začať takto?! Aj som chvíľu premýšľala nad tým či budem knihu skutočne aj čítať alebo ju len tak preletím. Nakoniec som čítala, zvíťazila zvedavosť.

Od začiatku to bol smutný a silný príbeh s kopu myšlienok na zamyslenie. Nielen o živote všeobecne, ale aj o vzťahoch, láske k samému sebe ale aj k ostatným. Popravde ani neviem kde začať, pretože je toho toľko čo vo mne táto kniha po prečítaní zanechala.

Nora bola vo svojom živote zaseknutá, nič pre ňu nebolo zaujímavé a nakoniec sa po strate kocúra rozhodla pre ten najradikálnejší krok. Smrť. Osobne si myslím, že voľba smrti je zbabelosťou, pretože človek by mal bojovať. Avšak skutočne smrť privolať, to chce neskutočnú dávku odvahy. Vďaka svojmu rozhodnutiu umrieť sa Nora dostane do stavu medzi životom a smrťou a ocitá sa tak v Polnočnej knižnici kde stretáva knihovníčku zo svojej školy. Jej pričinením zisťuje ako by mohol vyzerať jej život kebyže sa rozhodla v niektorých veciach inak. Skúmaním týchto životov prichádza Nora na to, čo by od života chcela a tiež prichádza na chuť aj samotnému žitiu.

Postupné skúšanie života za životom jej pomôže nájsť taký, ktorý by chcela žiť naďalej. Pozabudla však na pravidlo, ktoré v Polnočnej knižnici platí. Knižnica jej dovolí len nahliadnuť do životov, ktoré by mohla žiť ak by spravila iné rozhodnutia. Opätovne sa teda vracia do knižnice, no tento raz je pevne rozhodnutá a pripravená žiť, nielen prežívať. Nastáva ale problém, pretože knižnica sa začína rúcať, čo je jasným signálom, že  Norino telo umiera. Vtedy je jej jasné, že musí sama chcieť ostať nažive. 

Musím povedať, že kniha v sebe nesie neskutočne veľa myšlienok na zamyslenie. Ukazuje ako si vážiť život, samého seba, ale aj to, že sa nemáme báť robiť rozhodnutia a riadiť sa svojim srdcom. Dojme vás, ale aj pobaví. Určite odporúčam prečítať, pretože toto je kniha, ktorá vás isto ovplyvní a prebudí aj hromadu emócií.

Knižka odo mňa dostáva plný počet bodov, už dlho som nečítala nič tak krásne a silné. Teším sa keď vyjde slovenský preklad a ja s istotou viem, že knižku budem chcieť doma ^͜^.

Ďakujem Veronike z @veronicafayes_library za možnosť zúčastniť sa štafety. Anglická bola pre mňa premiérou a bolo to skvelé ^͜^. 

Komentáre