Slovenská likteratúra - očakávanie vs. realita

Keď som bola mladšia, knihy slovenských spisovateľov pre mňa boli synonymom k povinnej literatúre. Celkom dosť som nad nimi ohŕňala nosom, zvyčajne som preferovala zahraničných autorov ako Hitchcocka, Francisa a mnohých ďalších. Slovenskú literatúru som dosť tvrdo odsunula, nemala som pocit, že by mohla dosahovať takú kvalitu. Dnes už viem, že opak je pravdou.

Moje časté návštevy knižnice mnohokrát končili rozhovormi s pani knihovníčkou, ktorá mi vždy vedela dobre poradiť pri výbere knihy. Aj takýmto spôsobom som sa dostala ku knihám z domácej tvorby. Jednou z prvých bola Zuzka Šulajová a jej séria Džínsový denník, samozrejme potom nasledovali aj ďalšie knižky z jej pera. Prvý román, po ktorom som siahla bola knižka Som bosorka od Vity Jamborovej, hoci autorka nie je pôvodom zo Slovenska. Kniha ma uchvátila a vtedy som ju čítala asi minimálne päťkrát, až tak ma zaujala. Dokonca som si ju teraz kúpila a prečítala na jeden záťah :D. 

Po týchto prvých kontaktoch s domácou literárnou scénou som začala prehodnocovať svoj názor a musela som uznať, že aj slovenskí autori majú v knižnom svete čo ponúknuť. Odvtedy som si začala cielene vyhľadávať práve slovenské diela a viac im venovala svoju pozornosť. Ďalšími autormi po ktorých som siahla, boli Dominik Dán a Juraj Červenák. Postupne som spoznávala ďalších a ďalších. Do dnešného dňa mám prečítané celkom slušné množstvo slovenských kníh a teším sa na tie, ktoré sa mi ešte len dostanú do rúk :). Musím sa priznať, že takú polovicu mojej knižnice tvorí práve domáca tvorba ˃͜˂.

Avšak aby som neostala len pri svojich názoroch, nedá mi nespomenúť aj veľkú aktivitu na slovenskej knižnej scéne. Či sa jedná o súťaže podporujúce domácu tvorbu začínajúcich autorov alebo rôzne ocenenia a knižné podujatia. Jedným takýmto podujatím zameraným čisto na slovenskú tvorbu je pomerne mladé Literárne mecheche. Stretávajú sa na ňom slovenskí spisovatelia a knižní nadšenci, celkovo je atmosféra tejto udalosti komorná a príjemná. Dostať možnosť porozprávať sa s autorom, ktorého mám v obľube? Na tomto podujatí túto možnosť dostanete. Určite si pri najbližšej možnej príležitosti nenechajte ujsť túto akciu ^͜^

Z ocenení slovenských autorov mi ako prvé napadnú Panta Rhei Awards, ktoré každoročne oceňujú nielen spisovateľov, ale aj slovenské knižky. Ja vďaka nim zakaždým spoznám nejakú novú knižku či autora, pretože na Slovensku sa začína presadzovať čím ďalej tým viac slovenskej tvorby a to ma úprimne teší ^͜^.

Spomeniem aj jednu z mnohých súťaží pre autorov. Myslím, že nebudem klamať keď poviem, že je jednou z najznámejších. Martinus Cena fantázie sa koná každoročne a každoročne sa do nej zapojí viac a viac nadaných poviedok.

Viete čo mi v poslednej dobe spravilo radosť? Hoci skôr by sa dalo pýtať kto ˃͜˂. Vydavateľstvo Artis Omnis spustilo svoj knižný klub a pravidelne vám do mailovej schránky posielajú najnovšie info a aj zákulisné chuťovky. Dokonca im môžete aj späť odpísať a vyjadriť sa k danej téme mailu. Kto v klube ešte nie je, rozhodne odporúčam ;). 

Na záver by som chcela povedať, že by sme nemali odsudzovať slovenskú literatúru len na základe povinného čítania na škole. V mnohých prípadoch je to obrovská chyba a pripravujeme sa tak o skvelé čítanie, pretože aj u nás máme skvelých autorov :).

Komentáre

  1. Pekný článok, pravdivý :) určite je treba podporiť slovenskú tvorbu, neznamená že všetko zahraničné musí byť aj lepšie.

    Len mne osobne dosť vadí trend, písania v 1 osobe skoro u každej slovenskej knižky ��‍♀️

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem za komentár :) prvá osoba v knižkách niekedy vadí aj mne, ale dosť myslím závisí aj od štýlu autora

      Odstrániť

Zverejnenie komentára